Connect with us

4 minutter med X

Fire minutter med Sara Inkeri Vardar

“Vi skal tage ved lære af den brugercentrerede tilgang, som vi ser i andre digitale produkter – dog selvfølgelig uden at gå på kompromis med vores publicistiske værdier.”

Udgivet

den

Fire minutter med Sara Inkeri Vardar
Foto: ColombiCreations

Martin Schori sendte i sidste uge stafetten videre til Sara Inkeri Vardar med disse ord:

Sara Inkeri Vardar fra Ekstra Bladets AI-enhed. Sara er præcis den slags person, som mediebranchen har brug for flere af!

Sara Inkeri Vardar er studentermedhjælper i AI-enheden i JP/Politikens Hus. Bruger sin bachelor i retorik og kandidatuddannelse i journalistik til at navigere i et felt, der konstant udvikler sig.

Hvad fylder mest i mit arbejde lige nu?
Lige nu er der to ting, der virkelig fylder: mit kommende speciale og bæredygtig brug af AI i journalistikken.

På mit studie er jeg i gang med research til mit speciale, hvor jeg lige nu er optaget af, hvordan innovation drives og trives i mediehuse, der ofte er præget af en stærk tilknytning til deres traditionelle journalistiske rødder.

På arbejdet er mit hovedfokus, hvordan AI kan gøre journalistikken mere relevant, engagerende og dybdegående – når vi altså bruger det rigtigt. AI kan hjælpe os med at opdage vinkler og mønstre, som vi ellers ville overse, og dermed løfte vores indhold til et helt nyt niveau. Det er netop derfor, at Kasper Lindskow (leder af AI-enhed i JP/Politikens Hus, red) allerede længe før AI blev et hverdagsord, kæmpede for investeringer på området: Med vores egenudviklede værktøjer bevarer vi kontrollen, hvilket sikrer vores uafhængighed.

Hvem eller hvad giver mig mest håb i mediebranchen?

På det seneste har jeg læst meget fra Agnes Stenbom, Shirish Kulkarni og Mattia Peretti, som alle arbejder med journalistikken som en service, og på hver deres måde gentænker relevansbegrebet i journalistikken. De vender op og ned på gamle nyhedsformater som nyhedstrekanten og tvinger os til at spørge: Hvad er egentlig relevant journalistik?

Hvad bør mediebranchen gøre anderledes?

Selvom jeg mener, at vi med hjælp fra AI kan gøre journalistikken mere repræsentativ og relevant (ved at identificere og udfordre journalisters egne blinde vinkler, afdække sproglig bias og skabe større kildediversitet), er det ALTAFGØRENDE for journalistikkens overlevelse, at vi rekrutterer bredere. Punktum. Som Martin Schori skriver, afspejler vores indhold lige nu, hvordan vi er organiseret, og hvordan vi mener, artikler skal skrives – og det holder simpelthen ikke.

Vores dækning af samfundet kan kun blive så nuanceret som de perspektiver og fagligheder, vi har i vores mediehuse. Derfor er mangfoldighed i rekrutteringen afgørende for at levere bedre journalistik.

Hvad kan mediebranchen lære fra andre brancher?
Her vil jeg fatte mig kort: Vi skal tage ved lære af den brugercentrerede tilgang, som vi ser i andre digitale produkter – dog selvfølgelig uden at gå på kompromis med vores publicistiske værdier.

Hvem bør svare på disse spørgsmål i næste uge?
Aida Kokanovic, fordi hendes arbejde med digital undersøgende journalistik er virkelig spændende!

Læs også